Anders Blomberg

Ibland när en människa har en och den drömmen blir verklighet så kan den vara till stor betydelse, glädje, tröst, inspiration och välsignelse för många andra. Vi är många som fått ta del av Mrs Bighills, Heidi Storbackas dröm, och glädjas, tröstas och välsignas av den. Vad tur vi har att det föddes en dröm i henne att samla duktiga finlandssvenska sångare och bilda en gospelgrupp och att den drömmen blev verklighet. När jag fick skivan hade jag just hamnat i den progressiva rockens värld och var mycket fundersam över om finlandssvensk gospelmusik skulle kunna tränga undan den världen. Inga problem. Bra musiker, otroligt bra sång och väl producerat är vad man kan säga om skivan. Heidi Storbacka har skrivit fyra av de tretton låtarna och står för den svenska texten till Kirk Franklins Let me touch you och Mary Marys Speak to me Lord. Mikael Svarvar har skrivit Min frälsare lever och Trofasthet. Gruppmedlemmarna Mattias Björkholm, Daniel S. Diago och Rasmus F. Forsman har också de bidragit med egna sånger. Dessutom sjunger de allt på svenska utom bonuslåten som är en engelsk version av Vår Fader. Det är ett intressant och välkommet drag i vår engelsksjungande värld. Man blir rörd av att höra För att du inte tog det gudomliga som Börje Ring gjorde känd på 70-talet och nostalgisk av Det lilla ljus och högtidlig av O store Gud. De åtta sångarna har bra röster, är trygga i sina röster och man känner av deras glädje i det de gör. Musiken som är både psalm, gospel, soul, ballad och ett stänk av funk, ”Rhythm and Blues”, kanske till och med lite rock, samspelar fint med sångarnas stämmor. Kom Hem! är en skiva som jag hoppas ska få finnas i många hem för njutning, glädje tröst och välsignelse.